گزارش تصویری نشست و گفت وگو پیرامون نمایشگاه "ژوئیسانس" در گالری کاما


نشست و گفت وگویی پیرامون نمایشگاه نقاشی های المیرا شکرپور تحت عنوان "ژوئیسانس" با حضور افتخاری سارا جعفری، کیوان عسگری و محمد شمخانی روز جمعه ۲۸ دی ماه در گالری کاما برگزار شد.

متن بیانیه نمایشگاه "ژوئیسانس" به قلم المیرا شکرپور:
لحظاتی هست که نمی‌خواهیم لذتی پایان بپذیرد و منجر به رنج‌های ما شود. همچون تعلق‌خاطری که دچار نوسان می‌شود و حس آغازین آن، در لحظه اوج، درک می‌شود اما به‌ مرور دچار نزول می‌شود؛چون گوی غلتان که در مسیری در حرکت است و کوچک‌ترین عاملی آن را از مسیر خود منحرف می‌کند و دور می‌شود. برای آن لحظه‌ی اوج، هیچ توصیفی وجود ندارد... در نقاشی‌ام پس از گذر از پس‌زمینه، منتظرِ ناخودآگاهِ لحظه اوج هستم و همچون یک کاشف، منتظر بروز و حضور آن لحظه و آغاز رنج، هجرت و بازگشت می مانم.
لحظه پایان شب پس‌ زمینه‌ای‌ ست و روز، آغازی‌ست و فرصت کوتاه میان این دو زمان لحظه‌ای‌ست وصف‌ ناشدنی که نه شب است و نه روز و نه می‌توان آن را متوقف کرد؛ و باید به انتظار لحظه‌ای دوباره نشست و تجربه‌ی دوباره‌ی آن حال، هرگز به خود معنای تکرار نمی‌گیرد؛ و من این‌گونه به ژوئیسانس رسیده‌ام.

شکرپور در این مجموعه که با عنوان ژوئیسانس به نمایش درآمد به بازآفرینی تاثیرات دنیای بیرونی پرداخته بود، به نوعی بازتولید تصاویری که در ذهن تاثیر گذاشته و در ضمیر ناخودآگاه باقی مانده است. در واقع ژوئیسانس، بازخورد از دنیای بیرون، سرکوب آن و بازگرفت لذت و دوگانه نمایی و در نهایت بازگشت به خود است. روشی که برای پیدا کردن زبان بیانش از نگاه دیگران در خلق آثار بکار گرفته است.

نمایشگاه آثار این هنرمند از 21 الی 28 دی ماه در گالری کاما میزبان علاقمندان به هنر بود.

logo-samandehi